Ind og ud af to gode verdener
For
Esben Lunde Larsen går teologi og politik naturligt hånd i hånd
Af Ole Noermark Larsen
Interview
Teologi og politik må ikke sammenblandes og kan
ikke adskilles. Heller ikke hos den 34-årige Esben Lunde Larsen. Siden
drengeårene har teologen og Venstre-politikeren haft et ben i hver lejr. Eller
måske snarere begge ben i begge lejre, for hverken troen eller de politiske
synspunkter er en skjorte, han kan tage af og på.
"Jeg
bruger ikke de samme argumenter på talerstolen i Folketinget og på
prædikestolen i kirken. Men jeg er mig selv med min tro og mine holdninger
begge steder, anderledes kan det ikke være," siger han.
Esben
Lunde Larsen voksede op med kristendom og kirkegang på en gård i Stauning i
Vestjylland. Her fyldte den praktiske og udlevede kristendom mere end de
teologiske dogmer, men landmandssønnen bestemte sig alligevel tidligt for at
læse til præst.
Teologi og politik
"Det var først og fremmest opgaven med
at udlægge evangeliet, der tiltalte mig. Men jeg blev også hurtigt interesseret
i kristendommens store betydning for det samfund, vi er en del af. Interessen
for teologi og politik har fulgtes ad."
Siden
2005 har han siddet i byrådet i Ringkøbing-Skjern Kommune og passer tillige
hvervet som viceborgmester. I 2011 blev han desuden valgt til Folketinget med
over 10.000 personlige stemmer.
Sideløbende
med den politiske karriere har han studeret teologi ved Københavns Universitet
og Dansk Bibel-Institut, samt skrevet speciale og ph.d-afhandling på Grundtvig-Akademiet.
For få dage siden forsvarede han sin ph.d.-afhandling om Grundtvigs forståelse
af frihed.
Politisk pendler
Den frihedselskende Grundtvig har
ærespladsen på væggen over mødebordet i Esben Lunde Larsens lille
Christiansborg-kontor. Overfor hænger et lille maleri med teksten fra den
vestjyske nationalsang "Du gav mig o Herre en lod af din jord".
"Så
mangler vi bare dronningen. Hun ligger oven på reolen, og hun skal nok komme op
at hænge," smiler han.
Kontoret
er Esben Lunde Larsens arbejdsplads fra tirsdag til torsdag. Fredag rejser han
hjem til Stauning for at holde weekend og passe sine byrådsforpligtelser.
"Jeg
pendler ind og ud af to gode verdener. Jeg er glad for Vestjylland, hvor jeg
har boet næsten hele mit liv, men jeg kan også godt
lide storbyen."
Arbejdsugen
løber let op i 60-70 timer, men det gør ikke så meget, når både arbejde og
fritid er politik. "Andre med fuldtidsjob kan jo også lægge mange timer i
en idrætsforening eller en børneklub. Det har jeg så ikke tid til."
Frihed i etiske spørgsmål
Søndag står den på kirkegang, så ofte det
lader sig gøre. Men ugen igennem er troen en fast følgesvend.
"Det
betyder meget for mig at være en troende kristen. Både som et helt personligt
trosforhold, men også i forhold til de mennesker, jeg er iblandt."
Særligt
i etiske spørgsmål smitter troen også af på Esben Lunde Larsens politik. I
Venstres folketingsgruppe oplever han generelt en stor rummelighed i etiske
spørgsmål, og han har aldrig følt sig presset eller fået armen vredet rundt.
"At
jeg har et kristent ståsted afspejler sig bl.a. i min holdning til, at forældre
vælger at få abort i udlandet, fordi barnet ikke har det køn, de drømte om. På
det punkt er det min opfattelse, at menneskelivet er værdifuldt, uanset om det
er en dreng eller pige, eller om barnet måtte være handicappet,"
understreger han.
"Det
kan også være i spørgsmålet om aktiv dødshjælp, hvor jeg ikke mener, at
mennesker skal gøre sig til herrer over livet. På det punkt tror jeg desværre,
at jeg kommer i mindretal i løbet af nogle år."
Forkyndelsen er vigtigst
Som folketingspolitiker og kirkegænger har
Esben Lunde Larsen fulgt det sidste års kirkelige debat med stor interesse, og
han ser ikke ubetinget lyst på folkekirkens fremtid.
"Hvis
folkekirken vil påtage sig et større samfundsmæssigt ansvar, så den kommer til
at møde befolkningen bredere end i dag med forkyndelse og diakoni, så den
enkelte oplever en forbindelse mellem ord og handling, så tror jeg også, kirken
har en plads fremadrettet. Men det afgørende for, om vi har en
evangelisk-luthersk kirke, er forkyndelsen af evangeliet. Formår kirken ikke
det, så har den heller ikke sin berettigelse," understreger han. "Jeg
oplever, at der i øjeblikket er det nødvendige frihedsrum,
som gør det muligt at forkynde evangelisk-luthersk kristendom. Og så længe der
er det, er der også basis for en folkekirke."
Grund til bekymring
Forårets og sommerens opslidende debat om
vielser af homoseksuelle har dog givet anledning til bekymring.
"Fra
min position har det været beskæmmende at se regeringens iver efter at
gennemføre det her lovforslag uden saglig hensyntagen til det kirkelige liv.
For mig at se er folkekirken blevet brugt som en ligestillingsplatform, som
absolut ikke er klædelig," siger han.
Selv
var Esben Lunde Larsen forhindret i at stemme, da lovforslaget blev gennemført
med et stort flertal. Han ville dog ubetinget have stemt imod.
"Hvordan
man forstår ægteskabet er ikke et politisk spørgsmål, og jeg mener ikke, der er
noget som helst teologisk belæg for at forstå ægteskabet på den måde,"
understreger han.
Ligegyldighed er værre
Også internt i kirken har spørgsmålet om
vielse af homoseksuelle ført til splittelse. Bl.a. har flere frimenigheder set
dagens lys, og det ser Esben Lunde Larsen ikke nødvendigvis som et dårligt
tegn. Bortset fra at folkekirken mister medlemmer, og at det aktive kirkefolk
lægger deres kræfter andre steder.
"Jeg
ser det som et myndigt lægfolk, der drager konsekvenser af deres tro. At nogen reagerer er aldrig negativt.
Ligegyldighed er meget værre," slutter Esben Lunde Larsen.